نكاتي در مورد تغذيه و كم خوني فقر آهن
نكاتي در مورد تغذيه و كم خوني فقر آهن
1- از مواد غذايي داراي آهن مانند گوشت قرمز - سفيد و جگر استفاده كنيد

2- مواد غذايي كه قابليت جذب پايين دارند مانند اسفناج - عدس و تخم مرغ را به همراه غذاهاي حاوي آهن مصرف كنيد .

3- پروتئين سويا ميزان جذب آهن را كاهش مي دهد براي مصرف سويا آن را با گوشت مخلوط كنيد

4- از جوانه غلات و حبوبات كه قابليت آهن بالائي دارد بيشتر استفاده كنيد

5- همراه با وعده هاي غذايي از سالاد همراه آب ليمو - نارنج - و غوره بيشتر استفاده كنيد

6- مصرف سبزي هاي تيره مانند اسفناج و جعفري را افزايش دهيد

7- در ميان وعده ها به جاي مصرف تنقلات كم ارزش مانند چيپس و پفك از مغزها و خشكبار استفاده كنيد

8- از مصرف چاي - قهوه - و دم كرده گياهي نيم ساعت قبل و 2 ساعت بعد از غذا بپرهيزيد

9- مصرف قرص آهن همراه با شير و لبنيات جذب آهن را با مشكل روبرو مي كند .

قرص آهن را با آب مركبات ميل كند.

10-مصرف قرص آهن رنگ مدفوع را تيره مي كند نگران نشويد

11- قرص آهن را بطور مرتب ميل كنيد و دوره درمان كم خوني را تكميل كنيد

12- براي جلوگيري از عوارض گوارشي احتمالي ، قرص آهن را پس از غذا ميل كنيد .



معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد
تاریخ به روزرسانی:
1396/05/15
تعداد بازدید:
1491
وزارت جهاد کشاورزی
کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی می باشد
Powered by DorsaPortal